laatste dagen... festival - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu laatste dagen... festival - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

laatste dagen... festival

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

15 Januari 2008 | Mali, Bamako

Op de laatste workshopdag waren er wat enkele aanbevelingen besproken door vier Malinese en Ghanese gespreksleiders.

1. Langue des Signes Malienne (LSM) binnen het onderwijs, samen met ASL/Frans ter communicatie met de niet-geschoolden die LSM gebruiken. Meer lesmateriaal en gebarenwoordenboeken in LSM nodig. Om LSM niet te laten uitsterven ook omdat het met eigen cultuur gebonden is.
2. Ook meer informatievoorzieningen en mensenrechten. (bijv. het behalen van een rijbewijs) Doven moeten ook zichtbaarder worden door de media.
3. Meer tolken nodig dus zouden zij moeten worden opgeleid om op diverse plaatsen te kunnen tolken bijvoorbeeld rechtbank, op TV met een journaal, ziekenhuis, enzovoort.
4. Cursus LSM voor ouders en familieleden om een Dove kind niet buiten te sluiten...

Op de middag van de laatste dag workshops gingen drie groepen film, theater/dans en tolken afronden en voorbereiden voor het festival als de afsluiting van de hele week met workshops Empowerment.

Op het festival was er film getoond na filmtraining. Enkele verhalen in LSM werden door een paar Dove personen verteld, erg mooi, visueel en grappig. In deze film lieten een Dove kleermaker en Dove parkeerwachter zien wat voor werk zij deden, en wat zij goed konden.

Enkele horende goede gebarentaalgebruikers die qua bewustwording waren getraind door Mariska van Zanten, hadden toen wat getolkt voor de ceremoniemeester, Mustapha. Ook voor enkele verhalenvertellers en sprekers.

Annemieke van Kampen is tot ambassadrice van AMASOURDS benoemd. De sjerk met de letters van AMASOURDS gekregen plus ook een certificaat.

Minister van het onderwijs in Mali was toen ook aanwezig. Verrassend toen zij kwam. Er was zelfs TV gekomen.

Project Doof Empowerment in Mali is goed afgesloten met dans/theater op de avondfeest. Er was harde muziek op dat avondfeest. Iedereen ging dansen. Ook waren er aantal groepjes Doven, die thee zaten te drinken. Thee was erg zoet door veel suiker. Ook erg bitter door veel kruiden. Maar je wordt er wakker van. Zo konden Doven door de hele nacht heen praten...

Het project Empowerment is afgerond, maar het postdoc project LSM gaat gewoon voort , 3 jaar lang onder de leiding van Dr. Victoria Nyst.

Wij denken er nog over na om er verder met de ondersteuning te gaan voor Dove Malinezen onder andere cursus LSM aan de familie en horenden. (die later mogelijk een tolk kunnen worden) Verder hopen wij van harte dat Dove Malinezen wat acties kunnen nemen om iets wat te bereiken voor wat zij willen, zie enkele aanbevelingen hierboven.

• 16 Januari 2008 - 08:42

Amber:

Hee Annemieke, wat een goed project hebben jullie gedaan! Ik hoop dat de positie van doven in Mali zal verbeteren.
    Veel liefs Amber

• 19 Januari 2008 - 11:32

Annelies :

proficiat met je benoeming ! :-)

• 03 Augustus 2011 - 16:47

Nelleke Mik:

Hoi Annemieke,

Ik heb geen idee of je deze website nog bekijkt, of deze actief is. Maar wij kennen elkaar nog van het Maartens College. Ik ben heel erg benieuwd hoe het met je is en wat je bent gaan doen.
    Ik heb ondertussen 3 dochters (10,8 en 2) de oudste zijn momenteel druk met gebarentaal leren, vandaar dat ik aan je dacht. Ik heb gegoogled en kwam hier terecht. Ik zou het leuk vinden als je mij zou antwoorden.

Liefs,
    Nelleke