1ste dag workshop LSM - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu 1ste dag workshop LSM - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

1ste dag workshop LSM

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

06 Januari 2008 | Mali, Bamako

Zaterdag was er de eerste dag van een workshop LSM (Afkorting van LaSiMa= Langue des Signes du Mali), gegeven door Dr. Victoria Nyst.

Nyst vertelde over haar proefschrift in een dorp Adamorobe in Ghana. Zij zei dat de gebarentaal in Adamorobe een grammatica heeft. Dat geldt ook voor LSM. (de lokale gebarentaal in Mali)

Hierbij toonde zij enkele aspecten van fonologie van LSM onder andere handvormen en plaatsen (lokalisatie). Handvormen:
1.vuist (die op S-hand lijkt)
2.zwaai (die op 5-hand lijkt)
3.B-hand
4.Y-hand
5.wijsvinger (die op 1-hand lijkt)
6. C-hand

Plaatsen:
1.arm
2.gebarenruimte
3.gezicht
4.romp

Voorbeeld van C-hand (handvorm) en gezicht (plaats) is:
FILMEN

Er zijn twee dobbelstenen voor handvormen en plaatsen. Zo kan een leuke gebarenspelletje worden ontwikkeld. (NGT heeft ook zo'n gebarenspelletje!) Spelen met handvorm-dobbelsteentje en plaats-dobbelsteentje in een kring.

Doven en enkele horenden hebben er veel van dat gebarenspelletje genoten. Zie foto's. Wat het me opviel, werden de gebaren gemengd uit LSM en ASL (soms bedacht).

Na gebarenspelletje hadden wij toen een pauze. Wat water gedronken. Daarna hadden wij discussies met 3 stellingen:
1. LSM in het onderwijs?
2. Moet er een universele gebarentaal komen?
3. Is ASL een internationale gebarentaal?

Nu globaal samengevat; sommigen willen de beide gebarentalen: LSM en ASL in het onderwijs (voor het leren van alfabet én communicatie met de lokale Dove volwassenen die geen onderwijs hebben gehad.) Er is geen universele gebarentaal bijv. NGT, ASL, BSL, NZSL, LSM, enzovoort. ASL is absoluut geen internationale gebarentaal, want veel Doven kennen geen ASL. Veel Doven uit de verschillende landen gebruiken Internationale Gebaren, gemengd van de andere nationale gebarentalen.

Na de workshop LSM hadden wij 2 groepen die bezig waren met de filmtraining met Victoria, toneel/dans met Laure uit Burkina Faso.

Het was een goede dag. Leerzaam... Wel moeilijk om de niet-geschoolden en geschoolden bij elkaar te brengen om iedereen te laten kunnen begrijpen. Ik denk dat er twee gebarentalen nodig is LSM en ASL met gesproken Frans. Maar ik denk dat de groep geschoolden prima LSM kunnen leren om met niet-geschoolden te kunnen communiceren omdat LSM erg visueel is. Wel een beetje ingewikkeld...

Vandaag vrij... maar wel een beetje voorbereiden voor morgen. Ook bezighouden met de begroting.

Nu eindelijk foto's bij de berichten "openingsceremonie" en "de eerste dag..."

Liefsss

• 06 Januari 2008 - 18:08

Imelda.:

Lieve Annemieke,
    Ik leer heel veel van de dingen die je schrijft en de foto's zijn erg duidelijk.
    Goed hoor zoals je het verwoordt.
    Er komt ook wel gezichtsuitdrukking bij en dat zegt een boel.
    Verder een leerzame en fijne tijd.
    Groeten Imelda.

• 06 Januari 2008 - 19:46

Bart En Gerrit:

Lieve Annemieke,

Wat een mooie verhalen en foto's heb je!! Je doet daar goed werk, het is belangrijk dat iedereen goed met elkaar kan communiceren.

Trouwens ook nog een HEEL GELUKKIG NIEUWJAAR!!! Je jaar is goed begonnen in Mali met een fantastisch project.

Wij zijn flink aan het klussen in de eetkamer, t wordt heel mooi! Als je terug bent kom je maar snel eten....

Veel liefs Bart en Gerrit

• 06 Januari 2008 - 20:29

Rita:

;)

• 06 Januari 2008 - 20:33

Janida:

Annemiekelief..jullie zijn met een behoorlijk technisch taalprobleem gestart..zal goed zijn dat er aan't eind van de workshop meer eenheid komt..maar is ws een kwestie van lange adem?sukses ermee..mooie foto's..tuuut

• 07 Januari 2008 - 23:26

Margret:

he lieve Ann!!

Allereerst een gezonde, liefdevolle en spetterende 2008 gewenst! Er is wel veel gebeurd daar, knap wat je allemaal aan hun hebt laten zien. Ik zie aan de gezichten van mensen, dat ze dit waardevol vinden om iets te doen voor mensenrechten. Ik vind echt top van je, want je doet ook vanuit je hart voor mensen. Staat je uitstekend!

Ik wacht op je terugkomst, dan gaan we samen ergens gezellig drinken in het café!

Dikke kus, Margret