Bonfora en Cascade - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu Bonfora en Cascade - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

Bonfora en Cascade

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

29 Augustus 2006 | Burkina Faso, Ouagadougou

Gisteren heerlijk dag gehad. Met een groep naar Bonfora en Cascade de Karfiguela gegaan. 7 personen in een schoolbus. Laure, Daouda, Bouba, Wague, Yoro (leraar) en chauffeur met z'n allen. Laure en ik hadden een dag vantevoren boodschappen gedaan en zij heeft gekookt, echt Afrikaans op zich.

Gisterochtend met al wat moeite om naar de school als een vertrekplaats te gaan. Laure was een beetje wat laat door het koken. Ik nam toen maar een taxi naar de school. De taxi-chauffeur deed heel vervelend en reed maar lang rond (voor geld). Ik was toen woedend en stapte uit zonder te betalen. Ik nam een andere taxi en ging terug naar de klooster. Daar ontmoette ik Yoro (als redding, hehe) en hij nam me mee naar de school (op brommer). Wij hadden toen om half 8 ochtends afgesproken maar het was uiteindelijk half tien...

Rond lunch tijd kwamen wij bij Cascade de Karfiguela aan en hadden daar heerlijk geluncht; couscous, tomaten- en paprikasaus met wat vis, eiersalade en gebakken bananen (hier altijd overheerlijke gebakken bananen!!!) - allemaal door Laure gemaakt. Er was ook lauwe kokos-bier. Tot mijn verbazing vonden de Afrikaanse mannen deze bier helemaal niet lekker (zij gooiden deze bier gewoon weg) en ik vond het ook wel erg bitter.

Na lunch nam de gids ons mee naar watervallen- wij wandelden door de bergen en ook bos, een beetje iets van jungle. Een klein slang gezien. Een paar Doven maakten een geintje over als een Dove buiten zou gaan plassen dan zou een cobra slingeren en opkomen, met een grappig expressie. Zij lachtten daarom. Ik wist het wel meteen dat het een geintje was.

Toen wij boven aankwamen, waren er veel watervallen met enkele meertjes. Bij een goede waterval (zonder het meertje) gingen een groepje al meteen uitkleden, in zwemkleding naar watervallen. Zij waren erg lening en klommen ineens overal, zelfs over waterval. (maar niet zo echt groot hoor!) Ik zag een paar blanken ook bij watervallen en wilde daar ook bij zijn. Ik kleedde me om, een zwempak aan met een stof omheen. Toen ging ik bij watervallen. Een paar Doven hielpen me overeind (in hand) en legden mij uit hoe ik moest lopen. Ik was wel een beetje bang. Het was een bijzonder ervaring. Er waren mooie foto's gemaakt. Jammer dat ik nu foto's niet kan plaatsen, maar dat komt nog wel.

Na watervallen gingen wij even in Bonfora stoppen maar daar was niet zoveel bijzonders. Toen meteen terug naar Bobo. In Bobo was het zwaar bewolkt, hard geregend. Toen erg koel geworden. Een paar Doven vonden het erg koud en hadden zelfs een jas of extra T-shirt aan. Ik vond het heerlijk en had mijn oranje sportschoenen aan, maar een lange broek met zwarte T-shirt in lange mouwen.

Als een mooie afsluiting van deze bijzonder dag gingen wij een bar in, bier en fanta gedronken. Discussie over polygamie en huwelijk van zelfde geslacht gehad. Tot mijn verbazing weten de groep Dove BF-ers al erg veel wat er allemaal in het Westen is gebeurd (zeker door media en internet) - zelfs over homo-huwelijk in Nederland. Zij konden daarvan helemaal niet voorstellen en ik moest goed uitleggen. Maar ik kon me ook niet over polygamie voorstellen en zij moesten mij ook weer goed uitleggen. Toch bleef er een meningsverschil door de culturen (wel moeilijke punt om aan te passen). De sommige Afrikanen wilden ook geen polygamie, hier allemaal verschillend (ik denk door religie; katholiek, christelijk en moslim).

Tot nu toe een hoogpunt van mijn ontdekkingsreis hier - watervallen en avonds bij de bar...

  • 29 Augustus 2006 - 14:52

    Imelda:

    Fantastisch wat je alle maal zo meemaakt.
    Leuk ook dat je met kunt kunt communiceren over wat diepzinnige gesprekken en wat hen bezig houdt.
    Goe van je dat je die taxichauffeur zo hebt laten staan.
    Hou je taai en groeten Imelda.

  • 29 Augustus 2006 - 16:46

    Anette:

    Leuke verhalen, ik ben benieuwd naar je foto's. Dit weekend ga ik met Ida en Kukel naar Texel en dan komen Anna en Paul dinsdag weer terug van hun reis door Midden Amerika. Al die reisverhalen, ook van Ruben....ik krijg er de reiskriebels van, maar tja, ik ga naar Texel....
    liefs en geniet maar lekker

  • 29 Augustus 2006 - 17:12

    Maartje:

    He Annemieke,

    leuk om je verslagen te lezen uit BF!

    Vervelende taxichauffeurs, daar hebben we ervaring mee, weet je nog? ;-)

    Take care,

    Maartje

  • 29 Augustus 2006 - 18:11

    Myrte:

    Ha Ann!
    Jij laat je niet bedonderen door die chauffeurs, goed zo! Het is mooi om je avonturen te lezen, vooral je ervaringen met doven en cultuur! Ik ben nu een paar dagen logeren bij Jan en Ida, gezellig en ontspannen. Donderdag begint het schooljaar weer voor mij, dus dan is de vakantie helaas voorbij... Heel veel plezier en pas goed op jezelf! Liefs van je nichtje

  • 29 Augustus 2006 - 21:19

    Ida:

    Lief.Blij te lezen dat je zonder"kleerscheuren" bij die waterval vandaan bent gekomen!Take care hè?Wat voor soort badpak is dat met stof erom heen?zijn ze daar zo preuts of schrijft de cultuur/godsdienst dit voor?Fantastisch die gesprekken over polygami.
    In Swaziland verzet koningin nr.3 zich tegen polygami omdat de gehuwden de meeste kans op aids hebben.Koning Mswati geeft met z'n 13 vrouwen en talloze vriendinnen een slecht voorbeeld aan de mannen in Swaziland.Het condoomgebruik willen de meeste mannen niet.Gevolg:zeer hoog percentage(42,06)aids met name onder gehuwden en zwangeren in Swaziland.
    Hoe is dat in BF?
    In Namibie heeft een kwart van de bevolking aids..gruwelijk!Wat is er toch mis met die Afrikaanse mannen?Hoe is de voorlichting..hoe het respekt voor de vrouw..voor het kind..?probeer er eens achter te komen?Ongetwijfeld praten we straks hierover verder,want deze problematiek raakt ons allen.Genoeg hierover.
    Heerlijk dat je z'on fijne dag hebt gehad en zoveel gesprekken hebt gevoerd.Je doet het geweldig!Ik ben apetrots op je.Tùt.

  • 29 Augustus 2006 - 21:38

    Selena:

    Hoi,

    Leuk dat je heerlijk echte afrikaans at! Heb je deze recepten van afrikanen gekregen? Zo kun je thuis afrikaans eten koken. Watervallen, wow. Echt Cool! Je durft om meteen uit de taxi te komen, petje af!!
    Tot volgende mail, liefs Selena

  • 29 Augustus 2006 - 22:20

    Hetty Wolthuis:

    Leuk dat ik nu je berichten steeds krijg, ik lees ze met veel interesse.
    veel plezier, take care en liefs van Hetty

  • 30 Augustus 2006 - 09:09

    Femke:

    Lieve Mieke, net terug van mijn eigen vakantie lees ik over jouw avontuur. Geweldig! Geniet ervan en take care!
    liefs,
    Femke

  • 31 Augustus 2006 - 21:07

    Yfke:

    Nu doe ik eens een duit in het zakje... Een uurtje geleden had ik je op msn! Leuk. Wat een gestuntel met de webcams he, gelukkig zijn we uiteindelijk erin geslaagd om naar elkaar te zwaaien. Ook apart om op die manier kennis te maken met de twee mannen die bij je stonden: Baye-Aziz en Wague - als ik het goed heb. Verder volg ik al je avonturen in BF op de voet! Liefs vanuit het nog steeds natte Nederland, Yfke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2008

laatste dagen... festival

10 Januari 2008

workshop op 3de en 4de dag

08 Januari 2008

2de dag workshop

06 Januari 2008

1ste dag workshop LSM

04 Januari 2008

Openingsceremonie
Annemieke

Actief sinds 21 Juli 2006
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 80910

Voorgaande reizen:

26 December 2007 - 12 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: