Onderwijs en sport - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu Onderwijs en sport - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

Onderwijs en sport

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

26 Augustus 2006 | Burkina Faso, Ouagadougou

Zo veel gezien, zo veel gedaan...

Sorry ik kan niet alles opschrijven anders veel te lange tekst in mijn blog.

Tot nu toe dan maar een paar verhaaltjes schrijven, maar ik probeer ook mijn ervaringsgevoel beschrijven. Om een mogelijk duidelijke beeld weer te geven van Bobo + Sourds (=Doven in Frans).

Gisteren naar de school in Bobo geweest, ja, mam, het is gesloten wegens vakantie. Maar ik heb veel met Salam (directeur) gesproken wat er nodig is. Computers zijn er nodig. Ook video's in ASL met wat Burkinaanse gebaren laten maken voor ouders zijn daar een goede voorbeeld van. Ook misschien camera, statief en video nodig om zelf te kunnen opnemen, gebarenfilmpjes of toneel bijvoorbeeld... Vooral ook trainingen (in Empowerment stijl) aan Dove BF-ers geven om hen les aan ouders te kunnen geven, ook voorlichten... Heleboel ideeen... Nog nadenken en overleggen met Mariska en Marie. Evt ook fotografie-workshop geven want ik zie enkelen hier niet gewend om met digitale camera om te gaan. Ik heb Laure en Nelson soms een foto laten maken.

Er zijn 13 Dovenscholen in BF en tot een federatie gevormd om met elkaar samen te werken. Abel K. is daar verantwoordelijk van. Het onderwijs hier is niet openbaar, alleen de rijken en zelfs blanken die Dove BF-ers sponsoren om hen naar een Dovenschool te kunnen sturen. Er zijn weinig kleuters op een school, maar wel veel oudere kids. (ik heb geen Dove kids gezien wegens vakantie)

Tot nu toe genoeg over het onderwijs...

Gister ook nog naar een voetbalwedstrijd geweest. Een team van Dove Bobo-ers (opgericht in 2001) tegen een andere team (horenden). Op een harde zandveldje. Het voetbalwedstrijd was wel anders, twee kleinere doeltjes tegenover elkaar. Geen speciale keepers, maar dan gewone voetballers die zich verdedigen. Sfeer was goed. Lekker buiten op een bankje zitten en kijken.. Ook kletsen. Op de einde van het wedstrijd stond het gelijk. 0-0 dus strafschoppen, veel langer dan wat zij bij World Cup doen. Toch heeft de team horenden gewonnen. Na het wedstrijd stelde ik wat vragen aan coach wat er nodig was. Goede schoenen dus, sommige voetballers droegen plastic sandalen. Geen bescherming wel dunne verband om een enkel heen. BF-ers zijn sterk en hard... Ook al erg gezweet door scherpe zonnestralen. Dat verbaastte me, ik hoop dat voetballiefhebbers dit lezen.

Oh ja er zijn totaal 3 voetbalteams van Doven - twee in Ouaga en een in Bobo. Wel fijn om te zien dat Doven hier zelf een club hebben opgezet. Ook zelf een financiele bijdrage bijgedaan door individu, soms 500 of 1000 CFA (tussen 80 en 1,60 eurocents) daardoor heb ik deze voetbalteam gesponsord. In Ghana zijn er meerdere Dove voetbalteams, vertelde Bouba mij.

Nou nu wel genoeg geschreven... Foto's probeer ik nu te downloaden want deze foto's hebben meer verhalen.

Nog van harte bedankt voor fijne reacties...

Liefs Annemieke

  • 26 Augustus 2006 - 12:14

    Perwin:

    Woooow! Wat een indrukwekkende ervaring! Ik zou zo met je mee willen gaan. Goed van je om je eigen horizon te verbreden en zien wat er allemaal is. Veel plezier gewenst!

    Perwin

  • 26 Augustus 2006 - 12:36

    Kukel:

    Boeiend om te lezen wat je allemaal ziet! Vraag: "Hadden de horende voetballers wel goede voetbalschoenen??"
    groetjes Kukel

  • 27 Augustus 2006 - 08:34

    Bess:

    toen Boris vijf was speelde hij in BF een voetbalwedstrijd met zijn voetbalteam van de internationale school tegen een voetbalteam van een lokale school. Ik herinner me nog die blote voeten op het harde zandveldje.Boris en zijn teammaatjes hadden, met hun weke verwende voetjes, wel schoenen aan.De vraag is namelijk Annemieke, als je schoenen zou doneren, wat doe je dan als ze versleten zijn? Kom je dan telkens terug om nieuwe aan te meten? Dat is gewoon een denkertje. Verder geniet ik van je dagelijkse verhalen.Neem je ook een keer een dag pauze ,lui aan een zwembad?Ik ben bezorgd over je dat je het soms wat te warm hebt. Je vous embrasse, Bess

  • 27 Augustus 2006 - 16:10

    Mariska:

    hoi ann, wat ontmoet jij veel nieuwe (dove)mensen. Leuk!! Groeten aan Salam, Francoise en Wencelas.
    Mariska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2008

laatste dagen... festival

10 Januari 2008

workshop op 3de en 4de dag

08 Januari 2008

2de dag workshop

06 Januari 2008

1ste dag workshop LSM

04 Januari 2008

Openingsceremonie
Annemieke

Actief sinds 21 Juli 2006
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 80876

Voorgaande reizen:

26 December 2007 - 12 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: