Ca va ? - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu Ca va ? - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

Ca va ?

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

21 Augustus 2006 | Burkina Faso, Ouagadougou

Ca va ? Ca va... Dat zeg ik nu tegen jullie allemaal omdat Afrikanen dat zeggen, hihi. Dove Afrikanen doen dat met 5-handvorm op hun maag, die veel op FINE van ASL (Amerikaanse Gebarentaal) lijken.

Dank je voor alle mooie reacties op mijn titel 'cultuur shock' - Ik ben er al overheen gekomen. Afrika zit het langzamerhand in me, maar toch blijf ik niet veel begrijpen. Ik ben een vreemdeling... uit de Westerse culturen, zogenaamd als een Westerling. Ik leer er iedere dag van.

Margret heeft wel gelijk dat iedereen niet over een kam moeten scheren. Bijv. een woord 'doofstom' dat alle Doven niet kunnen praten, omdat veel horenden nog nooit Doven hebben gezien, zoals in Gasselte. Net zo als veel Afrikanen denken dat er geen Doven bij een blanke ras bestaan, omdat zij nog nooit Dove blanken hebben ontmoet. Zij verbazen steeds dat ik Doof ben. Zelfs eentje uit Liberia (maar woont nu in BF) vroeg Wilma en mij of de blanke mensen ook Dove kinderen zouden kunnen krijgen.

De reactie van Welmoed... over de woord 'typisch horend' bedoel ik eigenlijk met enkele manieren vanuit de horende wereld. Bijv. tijdens een gesprek even naar de klok kijken, dus verbreekt de oogcontact. Dat vind ik niet zo prettig. Daarom zei ik 'typisch horend' en ook door de houding waarop zij op Doven neerkijken doordat zij denken dat het een 'ziekte' of 'gebrek' is. Maar trouwens niet over een kam scheren, zo zijn alle horenden niet. Heleboel verschillende reacties van hen, kortom ook verschillende personen, maar toch is er wel bepaald 'typisch horend'. (dat vind ik moeilijk om uit te leggen, het is gewoon vanuit mijn gevoel.)

Over mannen en vrouwen, toch wel verschillend !! Bij enkele clubs waar ik ben geweest. Een clubje in Ville (= town) en nog een clubje onder een boom... er waren wel een of drie vrouwen aanwezig, erg veel mannen daar. Ik zal hen eens informeren waar de andere vrouwen zijn.

Nou iets grappigs vertellen...
Nelson en ik gingen naar een andere Dovenschool vlakbij hier in de buurt. Wij ontmoetten een leraar. Hij heette ons welkom. Het was een keurige man met een sprankelende gezicht (brede glimlach). Hij maakte keurige gebaren, veel ondersteund. Ik kon aan hem zien dat hij een leraar was. Toen dacht ik dat hij horend was door veel mondbeeld met ondersteund gebaren. Ook zag ik dat hij een soort walkman droeg. Een mobieltje met een soort draad naar zijn oor in een zak van zijn blouse. Wij babbelden en hadden ook over een visie van empowerment aan Doven zelf. Toen vertelde hij dat hij de enige was in de familie die Doof was. Ik verbaasdde me en vroeg wat dat mobieltje was... Hij zei dat het een hoorapparaat was. Daar moest ik wel om lachen dat ik hier over zo dacht... volgens mij kenden zij hier slechthorendheid niet.

Ik heb wel veel te vertellen.. maar tot nu toe een paar verhalen opgeschreven.

Verder gisteren lekker gezwommen. Na het zwemmen hadden Wilma en ik veel gelopen, omdat de auto van Bob en Ali toen niet werkte (misschien lege accu). Echt warm. Het was te zweten. Toen meteen met Nelson een groene taxi gepakt naar een clubje in sector 9 van Ouaga. (al na discussie met Nelson. Hij dacht dat ik de witte taxi wilde nemen omdat ik blank was. Die taxi was wat luxer en duurder. Maar ik wou de groene taxi, lekker goedkoop en ook veel meer zien van Afrikaanse cultuur.)

Ouaga heeft vele sectoren, erg groot stad. Wel 1,2 miljoen mensen wonen daar. Ongeloofelijk... maar wel erg veel zelfde hutten en huizen van klei/steen. Maar ook opeens een hele grote huis of gebouw tussenin. Echt tegenstelling van rijkdom en armoede. Zie de foto's...

Tot schrijfs dan dag,
liefs Annemieke

  • 21 Augustus 2006 - 10:23

    Ida:

    Lief.Wat leuk dat je zonet geschreven hebt.Hier is het nu maandag 12.15 uur.Er is geloof ik maar 1 uur tijdsverschil?Vandaag moet hier alles wennen.Jan zit weer in 't pak en is naar Groningen gegaan.Het is stil in huis en ik vermaak me met de was,de krant en met mijn post.Mooie foto's heb je gemaakt,schrille contrasten in huizen.Die foto van dat aapje is leuk..is die in de stad genomen of ben je de oerwouden ingegaan?Vandaag is je rok klaar en ik ben benieuwd wat het geworden is!Vertel eens hoe vochtig/warm het is en regent het vaak of moet je voortdurend bescherming zoeken voor de zon?Tùt.

  • 21 Augustus 2006 - 10:59

    Imelda.:

    Leuk hoor.
    Het gehoorapparaat die de leraar in heeft, zo/n apparaatje had Rieks zijn vader ook altijd in met het kastje in zijn borstzakje in zijn overhemd kon hij het gluid harder, zachter of uit zetten als het hem te druk werd.Ik vind het erg leuk om je reisverslag te volgen. Groeten en geniet ervan. Rieks ,Imelda.

  • 21 Augustus 2006 - 12:38

    Kukel:

    Hoi Annemieke, mooie foto,s hoor. Je verhaal is ook erg leuk om te lezen.Er zullen toch wel meer slechthorenden zijn in Afrika? Wij noemen slechthorenden ook vaak doof ( b.v.: \"Beppe wordt al aardig doof\") Hoe kom je aan de naam: \"papilia\"?
    groetjes Kukel

  • 21 Augustus 2006 - 20:17

    Ida:

    Lief.Wat is z'on website toch ontzettend leuk.Het lezen van reakties van anderen is ook zo aardig.Zo weet ik nu dat Rieks' vader een ouderwets hoortoestel..maar weet jij wel dat jij heel vroeger ook een kastje had..en dat er in jouw beide oren twee grote toeters van oorhangers zaten?Het is heel goed mogelijk dat het toestel van Jean-Baptiste uit Nederland komt..er worden immers regelmatig oproepen gedaan om oude hoortoestellen in te leveren voor ontwikkelingslanden!Onderzoek je ook of er materiaal nodig is op de scholen waar je komt?Ik ben wel blij te zien dat het in ieder geval stenen gebouwen zijn.Worden de dovenscholen door de overheid bekostigd? en is het dovenonderwijs voor iedereen toegankelijk?Tùt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2008

laatste dagen... festival

10 Januari 2008

workshop op 3de en 4de dag

08 Januari 2008

2de dag workshop

06 Januari 2008

1ste dag workshop LSM

04 Januari 2008

Openingsceremonie
Annemieke

Actief sinds 21 Juli 2006
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 82609

Voorgaande reizen:

26 December 2007 - 12 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: