Openingsceremonie - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu Openingsceremonie - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

Openingsceremonie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

04 Januari 2008 | Mali, Bamako

De openingsceremonie voor de workshops 'Empowerment Deaf in Mali" was vanmorgen begonnen. Rond 70 Doven (en zeker ook horenden) waren aanwezig. 9 journalisten van radio en kranten waren er ook. Zelfs TV van ORTM. Enkele mensen vertegenwoordigden ook van de ministerie, Handicap International, enkele organisaties, enzovoort.

De eerste rij had wat luxere stoelen dan de andere rijen achterin. De pers, enkele belangrijke mensen, gasten uit Burkina Faso, Francis (Ghana), Victoria en ik moesten in de eerste rij zitten. Er was soort tent over de stoelen heen.

Sprekers moesten voor het publiek staan, bij mircofoon en tafel met een schilderij waar LSM op stond met twee vlaggen: Malinees en Hollands.

De voorzitter van AMASOURDS (Famory) begon met zijn toespraak. Er waren 2 tolken; ASL met gesproken Frans (horende tolk) en LSM (Dove tolk). Famory begon ASL met gesproken Frans te gebruiken. Een tijdje later wilde hij opeens Frans spreken. Daardoor moest de horende tolk van ASL naar gesproken Frans omzetten.

Na Famory's toespraak was Victoria aan de beurt om over haar project LSM te vertellen. Zij had een goed taalkundige verhaal. Na Victoria was Francis aan de beurt om over de ontwikkelingen van de Ghanese Dovengemeenschap te vertellen. Ik was de laatste spreker. Ik vertelde over empowerment. Victoria en Salam (uit Burkina Faso) tolkten voor Francis en mij. Er was ook een Dove tolk LSM zodat de groep niet-geschoolden ook konden volgen. Het was de eerste keer voor de Malinese gemeenschap dat er een paar Dove sprekers waren. Malinezen hadden heel weinig of zelfs geen ervaring met de tolken. Toch ging het wel aardig goed, soms wel eens miscommunicatie. Iedereen deed zijn best om iedereen te kunnen laten volgen. Er was een paar keer verteld dat zo'n situatie nog nooit eerder was gebeurd, altijd gesproken Frans met wat gebaren uit ASL.

Na de toespraken was er de persconferentie. Victoria, Francis en ik werden geinterviewd, ook enkele bestuursleden en Famory van AMASOURDS.

Ohjaaaa... Salam, de directeur van de Dovenschool in Bobo te Burkina Faso en Laure, een jonge Dove vrouw waren gisteravond laat aangekomen uit Bobo Dioulosso in Burkina Faso, een lange busreis gehad. (wel 10 uren, soms op slechte weg) Het was fijn om hen weer te zien, na mijn orientatie reis in Burkina Faso.

Sorry nu even geen foto's. Morgenavond of zondag ga ik wat foto's downloaden. Wel leuke foto's van de openingsceremonie met al die tolken naast een spreker.

Liefssss

• 04 Januari 2008 - 23:33

Shane Mwangi:

7 journalists - thats brilliant! ;-)

more coverage there is, better it is :D

cant wait for the photos! Just emailed a long email to Victoria with a CC to you - its just some suggestions :-)

• 05 Januari 2008 - 10:13

Linde:

Dat klinkt succesvol. Nog veel succes de komende tijd!

xxx

• 05 Januari 2008 - 10:55

Janida:

Annemiekelief..apetrots zijn we op jou..maar dat wist je wel..ik zie je staan met je kracht:Empowerment..DOOF nou en!?wat een belevenis om in een stoel met een tent te zitten.. hahaha Sterkte de komende week met het werk..hopenlijk leveren jullie een bijdrage aan de vooruitgang van de emancipatie voor Doven in Mali en B.F..tut tut

• 07 Januari 2008 - 00:13

Onno:

Superstoer joh! Wat goed dat jullie daar zijn.