2de dag workshop - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu 2de dag workshop - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

2de dag workshop

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

08 Januari 2008 | Mali, Bamako

Nu allereerst van harte bedankt voor lieve reacties die pas zijn geplaatst. De reacties geven mij een goede aanmoediging om met plezier door te kunnen werken. Nog maar 4 dagen...

Gisteren ging de workshop 2 heel goed, nog wel enkele leerpunten. Er waren 4 discussiegroepen ingedeeld met 4 gespreksleiders (Saika, Mustapha, Sekouba en Francis). 1 groep was met niet-geschoolden, en 2 groepen met twee gebarentalen (LSM en ASL met gesproken Frans) en nog 1 groep met ASL én internationale gebaren. Dat was besloten om meer informatie van zulke soorten groepen uit te halen. Ook prettig voor de mensen die in een groep met zelfde taal en ervaring (bijv niet-geschoolden bijelkaar) zitten, denk ik.

Er waren vijf onderwerpen te bespreken, die ik met sommige Malinezen heb besproken wat er problemen waren in Mali voor het Dovengemeenschap met betrekking ter informatie voorzieningen en mensenrechten. Vijf onderwerpen waren er uit gehaald:
* Rechtbank
* TV met een tolk
* Rijbewijs
* Onderwijs (en hoger onderwijs)
* Arbeid

De meeste gespreksleiders waren een beetje getraind door mij hoe zij vragen konden stellen aan hun eigen groepen. Ook groepen wat aansturen én rustige personen kans geven om iets te zeggen. Plus ook zoekend naar ideeën en oplossingen. Ik denk dat de meeste Malinezen een beetje niet gewend zijn om goed na te denken na wat vragen van een gespreksleider. Maar zij vonden het leuk en interessant. Er waren nog vijf Doven bijgekomen die graag wilden meedoen, meerderheid van vrouwen.

Na discussiegroepen vertelden alle vier gespreksleiders wat er in de groepen was besproken. Er waren wat ideeën en oplossingen, hoe en wat... Bijvoorbeeld lobbyen voor een rijbewijs. (doven mogen hier niet rijden, ook geen rijbewijs halen maar zij rijden wel eens stiekum via hun horende vrienden of familie)

Tot slot was er gevraagd door een Dove vrouw. (uit het lokale team) Zij vroeg hoe het met geld zou zitten voor faciliteiten, voorzieningen én mogelijke trainingen. Goede vraag vooral voor ontwikkelingslanden... Het antwoord was dat Dove Malinezen aan de Amerikaanse en Europese organisaties om de financiële steun vragen voor goede ontwikkelingen... Ook is het aan ons om hen goed financieël te ondersteunen. Niet zomaar geld geven bijv. voor het eten of kleren. Maar juist voor educatie om ze er zelf verder te laten ontwikkelen.

Zometeen naar de workshop 3 "tolken" die gegeven wordt door Mariska van Zanten. Ik heb er zin in... ben benieuwd...

Liefsss

• 08 Januari 2008 - 08:00

Linde:

Geniet van je laatste vier dagen!

• 08 Januari 2008 - 09:00

Pieter:

Lieve Annemieke,

Ik kan me voorstellen dat het mooi, maar ook heel moeilijk is wat je doet. Alle soorten problemen lopen door elkaar. Misschien zijn sommige Malinezen zelfs jaloers op de faciliteiten hier. Maar met je charme weet je vast wantrouwen te overbruggen.
    Liefs,

Pieter

• 08 Januari 2008 - 18:13

Carolina:

Lieve Ann,
    Het is leerzaam. Wat jullie daar doen is erg goed!! Ga door.
    Geniet van je laatste dagen.
    Liefs C.

• 09 Januari 2008 - 10:32

Selena:

Hoi Annemiek, ook trouwens Mariska!

Leuk om jullie project te zien hoe jullie in Afrika uit jullie mouwen kunnen steken. Ik vind inspirerend om jullie verhaal te lezen en wat dan uitkomt in jullie project.

Met Amber en Jacco hier in Nederland gaat supergoed. We hebben gebofd met Amber. Zij is heerlijk rustig makkelijk slaapbaby, dat verwachten we niet. Als we andere babies zien.

Ik blijf jullie site en project graag op de hoogte. Ook al wens ik jullie goede start 2008 met vol goede inspirerende resultaten van jullie project.

Liefs
    Jacco,Selena en knufAmber.

• 09 Januari 2008 - 22:44

Janida:

Annemiekelief..met welke indrukwekkende man sta jij(foto 2)te praten? spraakafzien is met die witte sjaal voor de mond niet mogelijk..toch lijkt het of jullie goed communiceren..hoe verloopt dit gesprek?Heb het goed de laatste dagen in Mali.Wilma nog ontmoet?Haar zusje Hetty logeerde hier voor 1 nacht..tut tut

• 10 Januari 2008 - 15:21

Annemiek:

He Annemieke,

Onwijs goed initiatief! Heel veel succes daar nog!

Gebarengroet
    Annemiek (Landlust)