Foto's en films... - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu Foto's en films... - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

Foto's en films...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

22 Augustus 2006 | Burkina Faso, Ouagadougou

Foto's en video heb ik toen van Bess gekregen. Zij was 13 jaar geleden in BF geweest, en ook voor een paar jaar gewoond. Daar was toen een filmproject... foto's en filmpje van het leven van Doven daar gemaakt (onder andere trouwerij). Zie ook vier foto's die ik heb gescand bij de allereerste berichten in deze blog.

Gisterochtend met Daouda gesproken over zijn doelen voor de associatie (cultuur, sport, kunst en de samenleving) van en voor Doven in Burkina Faso. Hij heeft deze associatie in 2005 opgericht. Volgens mij zoekt hij ondersteuning uit Amerika en Europa, voor zijn associatie. Tot mijn verbazing vertelde hij dat er 5 Dove Afrikaanse films zou worden vertoond in februari voor het bekende filmfestival in Ouaga (FESPACO) en ook zal er een film, afkomstig uit Amerika maar dan met enkele Dove Zwarte Amerikanen. Wel iets voor Deaf Picture in 2007 (in Amsterdam) ?? Vertoning van Dove`Afrikaanse films in Nederland ?? (ook al eentje uit BF, anderen uit Nigeria, Zuid Afrika, enz)

Toen op bezoek bij de familie van een Dove vrouw geweest. Zij heet Zokalo Sanon. Die Dove vrouw (in blauwe T-shirt) op een foto bij houtverkoop (die met een Dove man, Dieudonne Oudreogo is getrouwd, ook al gefotografeerd en verfilmd op video). Van Paul, Nelson en Daouda heb ik vernomen dat Zokalo overleden was door de ziekte, al 5 jaar geleden. Daouda wilde mij meenemen naar haar familie. Dus gingen Nelson en ik met Daouda mee. Dus de moeder van Zokalo ontmoet, en ook haar man, Dieudonne en zoon. Zij waren heel blij om de foto's te zien. Ook heb ik deze foto's aan hen gegeven. De moeder was hier blij mee. Zij vertelde ons dat zij wat minder verdrietig was toen zij deze foto's zag. Want 5 jaar geleden zou zij wel moeten huilen, zei zij.

De familie heeft deze foto's nog nooit gekregen, maar wel een videoband. (maar deze band was helemaal gesmolten door een brand. Ik moest van Daouda deze gesmolten band meenemen en laten zien aan Bess !! Smile.. Daouda kent Bess wel !! ) - hun naamgebaren (van die vrouw, man en hun zoon) ken ik wel goed, maar hoe zij heten, weet ik niet meer (veel moeilijke namen hier)... zal wel vragen aan Nelson en Daouda. Dan wijzig ik wel bij deze bericht en foto's. (24 september- de namen van deze personen zijn al gewijzigd.)

Ik merk ook een beetje aan de meeste Afrikanen in Ouaga die niet houden van het fotograferen. Altijd vragen of ik hen mag fotograferen. Maar ook foto's uitdelen. Dat kan ik me heel goed voorstellen. Niet zomaar foto's van de mensen maken, dan pak je een beetje iets van hun identiteit af zonder het vragen, of zelfs nooit foto's aan hen geven... Ik probeer er wel zorgvuldig mee omgaan.

Nu effe iets leuks vertellen... De rok is klaar !! Gisteravond opgehaald. Vanavond ga ik deze rok dragen, want Wilma, Bob, Ali, Daouda, Nelson, Sifidui en ik gaan vanavond uiteten. In ee Afrikaanse restaurant, hoop ik.

Nu laat ik jullie even weten dat ik morgen naar Bobo Dioulasso ga (per bus). Dus kan ik jullie niet beloven of ik bijna iedere dag een bericht in blog kan plaatsen. Want ik heb vanaf dinsdag 15 augustus de laptop van Wilma gebruikt.

Misschien vanmiddag of vanavond nog een laatste berichtje met wat foto's plaatsen (die rok) !

Take care !
Annemieke

  • 22 Augustus 2006 - 18:37

    Hessel En Irma:

    He Annemieke.

    Wat een interresante verhalen allemaal. Voor ons een hele leuke manier om jou te kunnen volgen. Veel plezier en geluk daar, en tot mails.

    Groetjes, Hessel en Irma

  • 22 Augustus 2006 - 19:48

    Margret:

    Even een vraag.. Ik was vandaag dozen aan het sorteren, en ik kwam vele oude hoortoestellen van DP tegen, en hij wilde dat weggooien. Maar ik dacht meteen aan je en Afrika. Misschien kunnen we ze blij maken met dit hoortoestellen? Als ze willen, wil ik morgen wel gelijk op post doen.

  • 22 Augustus 2006 - 19:53

    Selena Waas:

    hehe mijn bericht voor jou!! Heel spannend om je avontuurlijke nieuws te lezen! Als ik je lees, leef ik met je mee. Alice in de wonderland, annemieke in de afrika-land. Ik heb oude visicom die ik graag weg wil geven. Ik weet het niet of in Afrika ook voorzieningen hebben o.a. tekstelefoon en smsen, computer bij rijke dove afrikanen??? Ik ben benieuwd hoe dove afrikanen elkaar kunnen afspreken. Liefs en Carpe Diem!

  • 23 Augustus 2006 - 20:05

    Ida:

    Lief Je bent ook wel verwend met Wilma op de achtergrond...wie had dat ooit gedacht!?Je smsde dat je inmiddels in Bobo bent.Ik hoop dat het een mooie route was en dat de bus een airco had.Geniet van de tijd Bobo.Tùt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2008

laatste dagen... festival

10 Januari 2008

workshop op 3de en 4de dag

08 Januari 2008

2de dag workshop

06 Januari 2008

1ste dag workshop LSM

04 Januari 2008

Openingsceremonie
Annemieke

Actief sinds 21 Juli 2006
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 82609

Voorgaande reizen:

26 December 2007 - 12 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: