Eerste dagen... - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu Eerste dagen... - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

Eerste dagen...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

28 December 2007 | Mali, Bamako

Victoria, Mariska en ik zijn al aan het voorbereiden voor de workshops. Ook veel met de lokale Doven gepraat. Nog contact met de pers gehad.

Ik heb nu even geen woorden meer. Zoveel gebeurd hier in Bamako. Maar het is goed om samen met Mariska en Victoria te werken. Veel gedachten en ideeen uitwisselen, maar ook samen met de lokale Doven. Zij vertelden ons veel wat zij hier vast liepen. Enkele punten die ik nu toch even kan noemen: een postzegel met een tolk op TV-nieuws, het behalen van een rijbewijs, huwelijken tussen Dove vrouw en Dove man, enzovoort. Er is ter sprake van het gebrek aan informatie voorzieningen en mensenrechten voor Doven in Bamako.

Net als BF zijn er twee soort verschillende groepen: geschoolden en niet-geschoolden. Zij gebruiken totaal andere gebarentaal. Maar nog interessanter is dat twee scholen hier in Bamako vroeger de lokale gebarentaal (LSM=Langue des Signes Maliennes) als de instructietaal hadden. Pas geleden was het toen veranderd in ASL met gesproken Frans omdat de overheid zo had gewild. Ook door de invloeden uit de andere landen in West-Afrika.

Morgen weer een gesprek met de voorzitter van een Dovenassociatie (AMASOURDS) en een horende man, die erg veel voor Doven doet. (vooral als de rol van een tussenpersoon tussen de horenden en Doven zoals een tolk of lobbyist, lijkt me)

Ben gewoon benieuwd hoe het allemaal gaat. Vooral ook of onze project al wat resultaten zal opleveren. Want er zijn allemaal blanke goeddoeners hier... Mensen hier zijn er al gewend aan. Er wordt een keer door een Dove Malienne gezegd dat zij zelf zouden moeten doen, niet steeds door de hulp van de blanken zelf.

Wij als drie blanke dames moeten onze weg hier kunnen vinden om de lokale Doven onder te kunnen steunen om hen er zelf verder te kunnen ontwikkelen. Het blijft gewoon ingewikkeld in deze Afrikaanse cultuur.

Nu al 11 uur avonds. Drie dames (o.a. het zusje van Victoria) zitten op een balkon te kletsen. Er slapen twee schattige donkere kindertjes van Victoria onder een muskietennet. Ik zit nu te internetten. Het is lekker warm. Ook ruikt het naar de Afrikaanse geuren.

(geen foto's dit keer, misschien later...)

• 29 December 2007 - 09:29

Linde:

Goh, ben benieuwd hoe het daar gaat komende weken! Alvast een super jaarwisseling hihi,

Liefs Linde

• 29 December 2007 - 11:00

Janida:

lief..je hebt alweer veel indrukken opgedaan..en dat die dove malinees zegt dat ZIJZELF maar eens de zaken moeten aanpakken is een waarheid als een koe..geniet van je vriendinnen en het heerlijke afrikaanse land..tut tut

• 29 December 2007 - 12:19

D.kluiwstra Planet.n:

Hallo Annemieke.
    Geweldig dat je alweer op reis bent,ik heb jouw verhaal gelezen.Ik wens je voor 2008.Geluk,liefde,gezondheid en alles wat het leven mooi maakt.Groetjes Dieuwkke.

• 30 December 2007 - 10:32

Anette:

Wat heerlijk dat je al weer op reis bent, je lijkt wel de reizende ambassadeur voor de doven.Geniet van de afrikaanse geuren en kleuren en van alles wat je meemaakt. Heel bijzonder, de jaarwisseling meemaken in Afrika; vast geen oliebollen. Tot gauw, liefs, Anette

• 30 December 2007 - 18:28

Bart En Gerrit:

Lieve Annemieke,
    Wat leuk weer al je verhalen!! Heel veel succes met je project in Bamako. Hoe ga je je oud en nieuw vieren daar?
    Geniet van het mooie Afrika en de leuke mensen!! Als je tijd hebt ECHT naar Djenne gaan

Alvast goed Nieuwjaar!!

Liefs Bart en Gerrit

• 02 Januari 2008 - 14:42

Isabelle:

Wat bijzonder van die verschillende gebarentalen tussen hoog- en laag-geschoolden. Helaas dringt ASL zich ook in Mali op als 'killer language'. Ik volg je belevenissen op!!! 't Allerbeste daar, meid!