Doven en arbeid, ontwikkelingsland... - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu Doven en arbeid, ontwikkelingsland... - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

Doven en arbeid, ontwikkelingsland...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

01 September 2006 | Burkina Faso, Ouagadougou

Van Bouba (voorzitter van Bobo-ASF) vernomen dat er rond 48 Dove volwassenen hier werkten. Er zijn 85 kinderen op een dovenschool (bij Salam), zeker heel veel doven in Bobo, misschien zelfs veel meer in de verhouding met aantal Doven in NL wegens de ziektes. (weinig vaccinaties hier) Zeker veel ongeschoolde Doven hier... daardoor geen werk. Dan gaan zij vaak bedelen (om eten en geld), peddlen (een kaartje "doof en stom" om geld te krijgen) en zelfs ook stelen. Dat gebeurt heel vaak in ontwikkelingslanden door de armoede. Dat doen de mensen hier om te overleven.

Rond 50 Doven hebben hier een baan. Welke baan... bij een parkeerplaats, drukkerij, tuinier, schoenen-markt, kleedmakerij, bij een Afrikaanse kunstwinkel, kapper (vlechtjes maken), metaal- en houtfabrieken/winkels... Dan hebben zij het hier wel goed. Huisje, vaak zonder stroom en water. Heel weinig werken bij het onderwijs, maar dan zijn zij volgens mij meer slechthorend, niet echt doof. Hier hebben veel Doven wel weinig kansen om hogerop te gaan, geen universitaire opleiding door de basis van het onderwijs. (tot aan de middelbare nivo, denk ik) Ik denk dat het onderwijs hier als de eerste stap zou moeten worden genomen, heel veel Dove kinderen hebben geen onderwijs. (80%, vooral in ontwikkelingslanden) Eigenlijk zijn Dovenscholen (ook voor horenden en de gehandicapten) hier in BF een luxe !! Heel veel analfabeten hier dus...

Ontwikkelingswerk is soms wel verwarrend omdat er hier erg veel te doen is... er is vaak discussie hoe je dat moet aanpakken om iets te laten kunnen ontwikkelen. Bess heeft gelijk dat als je ineens wat doneert voor voetbalschoenen later zijn de schoenen dan al versleten. Net als jij een appel aan een hongere kind geeft (heleboel kinderen zijn honger) dan is appel op. Kunt je de honger dan stillen? Dus een appelboom laten groeien, heleboel appels en dan weer meerdere appelbomen planten.... dan vermindert je de honger hier. Een simpele voorbeeld dus, maar er is nog wel meer ingewikkelds...

Dus denk ik aan empowerment, vooral bij het onderwijs en ook bij Dove jonge volwassenen... Dus in NL daarover discussieren, bij DOS van Dovenschap en bij aantal jongeren die ervaring hebben in ontwikkelingslanden zoals Kika Meereboer, Martine Wattel en Marijn de Boer die langer dan 3 maanden in een ontwikkelingsland zijn gebleven..

Ik ben hier maar kort (2 weken) en begrijp nog niet veel... Het is nooit voor 100% te begrijpen... Doauda zei dat als ik hier voor 1 jaar zou blijven, dan kan ik iets veel beter begrijpen maar zeker nog helemaal niet 100% misschien wel 20% of iets minder. Ik leer er dus iedere dag van.

Wel interessant om te discussieren !!! ;)

• 01 September 2006 - 12:24

Selena:

Heel interesant. Er is genoeg te doen voor doven en slechthorenden die graag ontwikkelingslanden voor doven en slechthorenden komen werken. Het lijkt mij meer vraag dan in NL zelf, klopt dat? Mariska heeft ooit gedoneerd voor kwekerij. De vrienden en familie kunnen kleine bijdrage geven aan afrika om kwekerij, voorzieningen van onderwijs en onderdak. Vraag naar Mariska. Het is goed idee om appelbomen te groeien in plaats van een appel te geven. Liefs, Selena xxx

• 04 September 2006 - 18:02

Ida:

Dag lief.Je denken staat niet stil na alles wat je ziet en beleeft daar in BF.Je bent al driftig allerlei plannen aan het smeden hoe je de mensen daar wat gelukkiger kunt maken.Herkenbaar! Advies:Beloof niets..en onderneem pas aktie als je hier weer goed en wel geaklimatiseerd bent.
    Jouw laatste week is aangebroken en je denkt vast af en toe alweer aan ons hier in Nederland.
    Wat zul je veel te vertellen hebben..Jan komt meteen in de loop van vrijdag bij jou.Ik heb andere afspraken en zie je pas zaterdag aan het eind van de dag..dat wordt knuffelen!
    Ik wil je laten weten dat ik je niet meer per mail op wanadoo kan bereiken..de mails komen steeds terug..hoe kan dat?..is je mailbox te vol?Sterkte deze laatste dagen met afscheid nemen..je zult veel geknuffeld worden..en je zult je nieuwe vrinden missen.Dag Annemiekelief tùt

• 05 September 2006 - 16:06

Yfke:

Ha Annemieke. Je moeder heeft alle gelijk van de wereld met haar advies om de mensen in BF niet te veel te beloven. Dit ook nav onze chat gisteren. Je maakt dingen mee die je aan het hart gaan en dan is de neiging groot om bepaalde dingen toe te zeggen. Dit om jezelf enigszins in bescherming te nemen, en ook de mensen daar die misschien onrealistische verwachtingen gaan koesteren. Maar eens in Nederland gaan bedenken wat je voor ze zou kunnen betekenen.
    Fijne laatste dagen in BF!
    Lfs, Yfke

• 06 September 2006 - 12:42

Marijke:

Beste Annemieke,
    Net teruggekomen van mijn vakantie lees ik hele verslagen van jou en heel interessant om te lezen! Ik kan me voorstellen dat je zoveel dingtjes hebt gezien en meegemaakt. Wel echte indruk! Zorg nog leuke dingetjes in deze laatste week!
    Liefs Marijke

• 06 September 2006 - 16:13

Carolina:

Nu je er al bijna 3 en half weken bent geweest en van alles hebt meegemaakt, een hele avontuurlijke reis. Over 2 dagen ga je weer naar Holland, dan kunnen we heel wat bijkletsen!!
    Het zal wel moeilijk voor je zijn om daar van de mensen afscheid te nemen. Ik wens jou een hele goede reis en tot ziens in Groningen.

Liefs Carolina