Stad Ouaga - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu Stad Ouaga - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

Stad Ouaga

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

17 Augustus 2006 | Burkina Faso, Ouagadougou

Nog 3 kwartier dan ga ik een Dovenschool bezoeken. Abel Kafando (directeur) is nu in Niger en dus ga ik iemand anders ontmoeten.

Nu ff tijd om een verhaaltje in mijn blog in te zetten. Mijn eerste indrukken, vooral op de eerste dag in Ouaga. Wel had ik cultuur shock. Allemaal Afrikanen, op de brommers (zonder helmen!) en fietsen. Ook auto's. Het was toen spitsuur in deze hoofdstad van BF. In enkele winkels gegaan waar rijke mensen komen (zelfs ook Afrikanen). Stof gekocht om een rok te laten maken door een Afrikaan. Ook naar de supermarkt gegaan. Nog koffie in een Westerse cafe gedronken. Ik zei tegen Wilma; "wel veel Westerse invloed hier." Zij moest toen lachen en zei dat zij (met haar twee vriendinnen) me alleen maar naar de Westerse winkels meenamen. Zij wilden me weekend aanstaande nog naar een Afrikaanse markt meenemen. Morgen ga ik met Nelson mee naar Ville (=town) waar veel Doven bijeenkomen. Dus mocht ik dan maar Afrikaans (PlUS Dovencultuurs!!) meemaken. ;)

Ook nog met Nelson Pierre (Doof en uit Ouaga) gesproken die op SIL centrum werkte. Communicatie was zonder problemen verlopen omdat hij veel Amerikaanse Gebarentaal (ASL) gebruikte. (door de invloed van ASL in Burkina Faso wegens de oprichter uit Amerika, die Andrew Foster heet volgens enkelen.) Wij spraken al snel over verschillende onderwerpen in maar een uur. Over het onderwijs, het politiek, culturen (Amerkaanse, Europees, enz), bekende mensen (zoals Abel en de president van de organisatie van Doven in BF), enzovoort. Hij vertelde me ook over "Ville" (een Franse woordje voor dorp) waar veel Doven bijeenkomen, vanaf maandag tot met vrijdag. Morgen ga ik met hem mee.

Nelson vertelde me ook dat er niemand in BF was die tot bachelor en universitair waren opgeleid wegens lage verwachtingen door de horende 'top'... Verder ook nog veel Doven die geld kregen van een soort pater en zij vonden dat zij niet hoeften werken. Nelson was in Ivoorkust tot de drukker opgeleid en toen teruggekeerd op SIL centrum (waar hij opgegroeid was). Toen kreeg hij een baan bij de Print Shop, waar Wilma soms moest kopieren of printen.

Nou.. dat waren mijn eerste indrukken in Ouaga. Afrikaanse en Dovencultuur... ;)

  • 17 Augustus 2006 - 11:52

    JanIda:

    Lief.De eerste verhalen komen binnen..mooi..wat goed dat je meteen al met doven in kontakt bent gekomen.En die foto's zijn prachtig.Wij blijven je volgen.Hebben in Parijs jouw sms van veilige aankomst in Ouaga ontvangen en vanochtend (donderdag)weer een sms gehad.De mobieletelefoonverbinding is tot nu toe goed!Tùt wij.

  • 02 Februari 2015 - 09:58

    Immanuel:

    Per toeval dit gevonden terwijl ik foto's van Burkina aan het opzoeken was. Nelson Pierre kreeg zijn naam van mijn moeder, die hem van straat heeft gehaald en zijn wonde aan zijn been verzorgd heeft. Na een tijdje bij ons gelogeerd te hebben (op het SIL centrum), besloten mijn ouders om een een centrum voor straatkinderen op te starten. Meer dan 20 jaar later is dit uitgebloeid tot een prachtig project die de mensen in hoogste nood te hulp schiet via voedselbedeling, micro kredieten, sensibilisatie, financieele adoptie programma, en veel meer. En het is allemaal begonnen bij Nelson!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2008

laatste dagen... festival

10 Januari 2008

workshop op 3de en 4de dag

08 Januari 2008

2de dag workshop

06 Januari 2008

1ste dag workshop LSM

04 Januari 2008

Openingsceremonie
Annemieke

Actief sinds 21 Juli 2006
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 82607

Voorgaande reizen:

26 December 2007 - 12 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: