Voorbereidingen... - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu Voorbereidingen... - Reisverslag uit Bamako, Mali van Annemieke van Kampen - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

30 December 2007 | Mali, Bamako

De voorbereidingen voor de workshops gaan aardig goed. De programma is wat duidelijker. Sommige praktische zaken zijn goed geregeld.

Met de organisatie hier gaat het wel wat trager. Sommige Malinezen komen wat later dan afgesproken tijdstip. Enkele vergaderingen duurden ook wat langer dan wat wij wilden. (typisch Westers, he? Altijd snel...)

Dankzij de inzet en hulp van de lokale team, de voorzitter van AMASOURDS en Bala (de tussenpersoon over wie ik al eerder heb geschreven) komen wij al zo verder mee met de voorbereidingen. Sommige Doven en Bala zijn nu al enthousiast over onze workshops.

Er is een discussie over gebarentalen, ASL met gesproken Frans en Malinese Gebarentaal (LSM). Interessant...

De voorzitter denkt dat ASL met gesproken Frans internationaal is. Hij steunt LSM wel omdat LSM aan het uitsterven is, daarbij zou deze lokale taal worden vastgelegd. Drie Doven uit het lokale team vonden het gebruik van LSM zeer van belang voor de hele Dovengemeenschap, zelfs ook familie en horenden. De grote aantal niet-geschoolden en andere Doven (grotere groep dan de geschoolden!) uit de dorpen kunnen LSM goed volgen, nog beter dan ASL met gesproken Frans. LSM is een sterk visuele taal, en veel gebaren van LSM zijn uit de Malinese cultuur ontstaan.

Mariska, Victoria en ik willen ons hier niet mee bemoeien, welke taal er als de dominante taal zou moeten worden gebruikt. Alleen zouden wij LSM via deze workshops en activiteiten willen vastleggen en ook een beetje bewustwording daarin dat LSM ook belangrijk is.

Vandaag heerlijk gezwommen. Victoria, haar kids, Tess (haar zusje), Mariska en de achteroom van de kids gingen ook mee. Het weer viel best wel mee, niet zo echt warm maar wel lekker. Ontspannend...

Morgen wordt het een lange dag. Mogelijk 2 of 3 afspraken. Morgenavond vieren wij samen oud en nieuw bij Victoria thuis en daarna op de Dovenschool. Misschien wordt het wel oliebollen want Mariska heeft een pak oliebollen meegenomen. Of er vuurwerk is, weet ik het nog niet. Ik ben benieuwd hoe het oud&nieuw hier wordt!

Morgen of op nieuwjaarsdag hoop ik wat foto's voor deze blog te downloaden.

Nog een hele goede jaarwisseling toegewenst ! Ik denk aan jullie !

Liefs,
Annemieke

• 31 December 2007 - 18:16

Janida:

Lief..een bijzondere oudejaarsavond gewenst daar in het verre Mali..wij denken veel aan jou en zullen samen met oma het glas heffen op een mooi nieuwjaar met veel gelukkig dagen..we houden van je..tut